2008. január 15., kedd

+

Van egy régi sztorim.
Épp gépfejlesztés előtt álltam; nem tudom pontosan, de olyan 1,5 éve történhetett. Tudni kell, h akkor még Agp-s konfigom volt (és még most is az van), nem tértem át a PCI-Express-esre, amikor az bejött és elterjedt. H miért nem? Azért, m az azt jelentette volna, h teljesen le kellett volna cserélnem mindent a Pc-mben (a PCI-Express megjelenése előtt pár hónappal vett videókártyámmal egyetemben, ami 110.000. Ft-ot kóstált akkoriban). Szval úgy gondoltam, h a 2,7-es processzorom helyett veszek egy 3,5-öset (ami az alaplap cseréjét is jelentette 1ben) + hozzácsapok az 512 mega ramhoz még 1 gigányit + egy sbLive hangkártyát. Akkoriban nagyban magam kerestem a kenyerem, így ez az egész procedúra az én vállamat terhelte, nemcsak leszervezésileg, hanem anyagilag is. De biztos voltam benne, h azért nem lesz ez így rossz. Mindez bruttó 62.000. Ft-omba fog kerülni.
Szépen körbenéztem és viszonylag hamar leszerveztem telefonon az egészet. Másnap be is vittem a gépet a szervízbe (nem írom, h melyik cégről van szó, elég annyi, h a Gellérthegy körül is van boltjuk). Ezután kezdődtek a furcsaságok, amiknek a végén már 360 volt a pulzusom.
Egy szép szál legény fogadott a szervíznél, kinézetre a normálisabb fajtából. Elmondtam, h mit beszéltem meg és h ezt-azt kéne cserélni a Pc-ben. Miután végighallgatott, egy pöttyet meglepődve kezdett rám tekintgetni. Ekkor kijött az egyik kollégája (tipikus kigyúrt macsó, aki vmilyen csoda folytán kerülhetett ide a szervízbe) és kérdezte, h mi a helyzet. Faszi nagyjából vázolta neki a dolgokat. Erre macsónknak csak ennyi volt a hozzáfűznivalója: "Ez szar". Elkezdte nekem mondani (kollégája bólogatása mellett), h ez már egy lejárt konfigurációjú gép, teljesen ki kéne cserélni vagy vkinek eladni, és különben is, ne butuljak már, h Agp-ről Agp-re 'váltok'. Emellett mondta, h az új játékok így sem fognak sehogysem futni, szaggatni fog minden, de leginkább el sem indul; kidobom a pénzem. Összességében teljesen hülyének voltam nézve. Megpróbáltam nyugodt lenni, de nem igazán sikerült. Csak annyit mondtam nekik, h ez le lett zsírozva, ne osszák nekem az észt, írjuk meg a papírokat, aztán majd jövök vissza, ha készen vannak a cserével. Nem küldtem el őket a kurvaanyjukba, pedig gondolkoztam rajta. Ne bunkózzanak velem, no.
Mikor hazahoztam a gépet, kezdett hatalmába keríteni az az érzés, h talán tényleg az én készülékemben van a hiba. Lehet, h a macsónak volt igaza? Lehet, h jobban jártam volna egy 250.000. Ft-os PCI-Express-es gépvétellel? Lehet, h az Agp már szar? Persze, ezek a kérdések alig 1 mp-ig voltam a fejemben. Hisz tudtam (tapasztalat + teszteredmények által), h annyira azért mégse csináltam rossz üzletet.
Nos igen, mindig a vásárlónak van igaza. És nem csak azért, m végeredményben ő fizet vmiért, amiért el is vár vmit.
Azt leszámítva, h a WindowsXp tényleg csak 2-3 mp-cel töltött be gyorsabban, először nem vettem észre változást. A legújabb játékok akkoriban (Fear, Prey) mellett persze az örök tesztkedvenc, az UT2004 is váratott magára.
És a különbségek: Fear Medium grafon régi géppel 35 fps, új géppel Max grafon 37-40 fps; Prey Medium grafon 17-20 fps (régi), Prey High grafon 30-35 fps (új); UT2004 high grafon régin változó (nagy pályákon 20 fps-re is csökkent), újon nagy pályákon 35 fps (amúgy 45-50 fps).
Mikor legközelebb mentem a boltba (a videókártyámhoz vettem hűtőt és sajnos tényleg ott volt a legolcsóbb, nem volt választásom), egy másik faszi szolgált ki, de azért észrevettem, h a 2 észkombájn a szervízben dolgozik. Annyit vetettem oda a srácnak: "Mondja meg a szervízes kollégáinak, h az Agp-s gyerek azt üzeni, h tényleg "kúúúúúrvára" értik a dolgukat".
Ennyi.

Fps: frame per secundum (minél több, annál jobb:)). Legkönnyebben ez alapján lehet lemérni, h miként fut bizonyos program (leginkább játék). 25 fps alatt már szaggatásról beszélünk; a bűvös 30 fps érték az (és annál feljebb, csak feljebb), aminél jó a grafikai megjelenítés.

Nincsenek megjegyzések: