2007. november 26., hétfő

+

Tegnap rá kellett jönnöm arra, h szegény kis Pc-m fölött eljárt már az idő.
Pedig pár hónappal ezelőtt még reménykedtem. Az történt, h egyik haveromnál (Geri, ez Te vagy:) láttam a 'Bioshock' című játékot mozgás közben és nagyon megfogott. Nem is annyira a környezete, meg a története (az csak később, mikor már én voltam a főszereplő bőrében), hanem a grafikája. Ez volt az első úm. újgenerációs játék, amire azt mondtam, h: "igen, ezért érdemes Pc-t fejleszteni". Ennek - és annak, h már régebben is tervben volt - tudatában cseréltem is azonnal grafikuskártyát (kb. 2.5x jobbat sikerült vennem). És természetesen haveromtól el is kértem a Bioshock-ot. Miután feltelepítettem, nagyon elégedett voltam. A régi kártyámmal a játék ugyan elindult, de nem rajzolt ki egyetlen egy textúrát sem (a technológia nem volt megfelelő). Az új videóval viszont már minden ment normálisan; a hab a tortán, h maximális beállításokkal..!! Eszméletlen szép volt a tűz, a víz, a környezet megjelenítése, a karakterek részletes kidolgozása, 1xűen minden. És tényleg az történt, h a végigjátszás után azt éreztem (kevés játéknál fordult eddig elő velem), h ettől most úm. több lettem. Voltaképp egy 1xű fps-ről (belső nézetes lövöldözésről) beszélek, de akkor is, vhogy annyira jól össze volt rakva a játék minden része, h érdemes volt a több órás 'foglalkozás' vele. És a grafika emellett meg pazar volt..!
Ebből kiindulva reméltem azt, h a közeljövőben piacra kerülő játékok jól fognak futni, esetleg kompromisszumokat kell tegyek a beállítások tekintetében, de még az is belefér.
És tegnap jött a hidegzuhany. Volt szerencsém megtekinteni a 'Crysis' és az 'Unreal Tournament 3' című műveket a gépemen. Az előbbi közepes részletességgel futogat, de néhol iszonyat belassul; az utóbbi is közepes részletességen van, jól fut, de be-beakad, ha több minden történik a képernyőn. Persze, örülök neki, h tudok játszani velük 1általán. Csak az emberben (bennem mindenképp) benne van az, h most mi mindenről marad le. Mert itt már tényleg erről van szó, és nem arról, h csúnyább textúrát kap a játékos.
Ha a 'Crysis'-t minimum beállításokkal nézzük, akkor nincs nap, se árnyékok, se fű, és a fák is marha tréül néznek ki. Mediumon már megváltozik ez, minden van, az összekép is azért figyelemre méltó, de ott motoszkál bennem az, h van High és Very High opció is (ezeket videón láttam is: hát, tényleg leesett az állam).
Az 'UT 3'-ról meg nem is szólok inkább. Kedvenc játékom legújabb részével, h nem tudok normálisan játszani.., szörnyű, komolyan mondom szörnyű..!!:)
Emellett meg kell említeni, h a most piacon lévő legjobb konfiguráció 'csak' 330.000 Ft körül mozog. Persze, én ennek a 10edét is nehezen tudnám összehozni, de ha úgy veszem, h mit tud a Pc, akkor simán megéri. Értelemszerűen annak, aki játszani szeretne a számítógépen. Mert ugye itt már nem lehet azt mondani, h a filmek szaggatnak, vagy a 'Photoshop' lassan tölt. Jó, utóbbi gyorsabb lesz jobb gépen, tény. De atomerőművet tényleg már csak az vesz, aki játszani szeretne, vagy neadjisten alkotni vmit 3dben. Mivel engem a 3d sohasem vonzott, ezért az érvem gépet fejleszteni a játék. 23 éves fejjel, ha belegondolok, h 330.000 Ft-ból mennyi minden hasznosabb dolgot lehetne venni, egy kicsit még el is szégyellem magam, h én ezt esetleg egy Pc-re költeném. De aztán eszembe jut, h (mivel a Pc játék az egyik hobbym, nem az életem) ez nem is baj. Hiszen vannak emberek, akik az autójukra vesznek mindenféle felfüggesztést, neont, matricákat, szval tunning-cuccokat (nem kevés pénzért). És valljuk be őszintén: ahhoz, h egy kocsi az alapfeladatát betöltse - h menjen -, nem kell a tunning. De ha vkinek az a hobbyja, nem lehet elítélni érte. Nekem (a filmek mellett) a Pc-s játék a hobbym. Kinek hogy..

10 megjegyzés:

Névtelen írta...

http://www.nvidia.com/object/graphics_cards_buy_now.html
http://kiskerarak.hu/

8800GTS: 91.000.-
8800GTX: 132.000.-
8800GT: Jövőre kb. 60.000.-
Csak jöjjön ki, azt kell megvenni mert annyival nem szarabb, de sokkal olcsóbb! (lesz)

Ja, új alaplap, proci, memóriák tattaratta tattara.... :)

Unknown írta...

Azután meg még olcsóbb. Sőt azután meg a játékok is még olcsóbbak lesznek. Az én alapelvem: Türelem rózsát terem.
Megjelent az Oblivion mi volt? Sírtam ríttam, de tudtam, hogy azzal a konfiggal semmit nem fogok tudni vele kezdeni. Vártam, az idő úgy hozta, hogy lett egy jó kis gépem (3 évre visszamenőleg.:) és tudok vele játszani fullon.

Koszta, meg mindenki más: Szerintem tévedésben vagytok, vagy legalább is rosszul álltok a dolgokhoz. Nem a te számítógéped konfigurációja avult el!!! Ezt csak tuszkolják le az ember torkán, "megjelent a crysis, vegyél új konfigot hozzá!" Egy kibaszott nagy hardwer maffia van, ezek bazmeg se programozni nem tudnak, se tisztességesen bevallani, hogy a mostani hardwerekben még mindig olyan rohadt nagy erőforrások vannak, amiknek a negyedét sem használjuk ki. Szóval nem kell itt egyből játszani a legújabb cuccokkal, várni, várni, azt majd úgy is hozzádvágnak néhány év múlva egy 8800 gt-t 12000 forintért.

Névtelen írta...

Nem birok várni!
Mindig csak mindenre várni, várni!!!
Várjanak mostantól a Yuppie-köcsögök
basszák meg! :))

De Persze igazad van Brushy. Egyetértek.

Neked Koszta meg mondtam már; WoW-ozni kell, az nem szaggat! hehehe

Koszta írta...

Alapvetően persze én is így gondolom, Brushy barátom és nem vagyok tévedésben; maximum a megjegyzésemben erre a dologra nem tértem ki.
Abban viszont sztem mindannyian 1etértünk, h a mai helyzettel szemben a Pc-ink elavultak. Ez tény, hisz teljesen mind1, h mi miatt, de nem fut rendesen már a szekér.

Még 2 gondolat:
- Ha csak vársz, vársz és vársz, akkor lemaradsz a körforgásban. 3-4 évvel ezelőtti játékok annyival rosszabbak (mind grafikailag, mind technológiailag - szórakozásilag nem feltétlen), h ha már láttad a 4. részt, akkor egy kicsit biztosan fanyalogva ülsz le a 2. elé. És láttad a 4. részt, m a Brushy által említett maffia-marketing tesz róla, h lásd.
- Nemrég éppen ezért gondolkoztam el az Xbox-on. Csak ott ugye annyi a problem, h ha generációváltás van, akkor eléggé elfelejtődik a platform, rövid idő leforgása alatt. De amíg kitart a cucc, addig nem kell foglalkoznod High-Medium-Low beállításokkal, hisz a masina elviszi a játékot akárhogy.

Koszta írta...

Geri, majd veszünk egy Quad-Core-t a jöv héten, oké..?:)

Unknown írta...

A körforgás dologgal annyira nem értek egyet, hiszen a mai megjelenő játékoknak kell legalább egy év fejlesztési idő. Papíron, ami általában mindig kettő három évre csúszik ki. Úgy hiszem, hogy ezt nem mondhatjuk körforgásnak, max nehéz szüléseknek. Azzal sem értek egyet, hogy ha látom a következő részt, akkor a régebbi nem adhat akkora élményt. Persze ez embere válogatja, mert lehet, hogy grafikailag szebbet, többet nyújtanak a következő részek, de a mai trendek mind azt támasztják alá, hogy éppen a folytatások azok, amik kevesebbett nyújtanak játékélményileg.

Pl én ügye láttam nálad a Crysis-t, kedvet kaptam a Far Cry-hoz és baromira bejön, hiába nem annyira szép (nekem is így is állatira tetszik), mint a Crysis.

Azzal, hogy az ember vár serintem semmi baj nincsen. Ha egyből akarsz minden új játékot, azzal csak elfogadod az ő játékszabályaikat és te is része leszel ennek a tök értelmetlen (kijön az új hardwer, félév múlva jön az újabb, a régi meg már "elavult", jajj nem fog menni a Crysis 3.) mókuskeréknek. Én leszarom, a régi cuccok is ugyanolyan jók, semmi különbség nincsen a mostani játékok és a régiek közt. Nem a technológia a lényeg, hanem maga a szórakozás. Ezt nem szabad elfelejteni, ha az ember számítógépes játékokkal akar játszani.

Én maradok a jó kis módszeremnél, két három évente frissítek, két három éves konfigokra..:) Lehet, hogy le vagyok maradva másoktól, de ismét felmerül egy kérdés: Miről? Honnan? Egyáltalán kötelező lépést tartani? Számomra nem.

Koszta írta...

András barátom, több mindenben nem értünk 1et, de ezen én már nem akadok fenn.., ráadásul félre is értettél.
Körforgás mindenféleképpen van, ettől teljesen független, h némely játék (és 1általán nem az összes, ahogy Te fogalmaztál) pár hónapot, netán évet csúszik. A körforgás létezik, hiszen vmi új mindig megjelenik.
A technológia nem csak a grafikát jelenti, de ezt sztem azért Te is tudod. Technológia alatt többek között értendő, h milyen játékmenetbeli újdonságokat, bravúrokat ad a játékos kezébe egy-egy game, mennyivel áll közelebb a valósághoz, és mivel nyujt többet, mint a jópár évvel ezelőtti játékok.
Azzal 1etértek, h néha a fejlesztők túllőnek a célon, és inkább a grafikát és a techonlógiát oldják meg, és kerítenek hozzá egy nagyon gyatra sztorit/karaktereket. Ez a régebbi játékoknál másképp volt, ott maradt idő arra, h minden a helyén legyen.
Viszont ne mondd nekem azt, h nem örülnél annak, és nem jelentene nagyobb szórakozást, ha a Far Cry-ban ki tudnád dönteni a fákat, egy gránáttal ripityára tudnál robbantani egy házat, tudnál mindenféle power up-ot használni a nano suit-tal és még sorolhatnám.., tény, h a Far Cry ezek nélkül is majdnem tökéletes, de a felsoroltak bizonyosan hozzáadnának a játékélményhez, és nem elvennének belőle.
A végére pedig annyi: az a fél óra játékidő, amit Te valóban láttál ezekből a játékokból, édeskevés és ez alapján ítélkezni felettük meg botor dolog (ahogy a blogodban is tetted ezt).

Unknown írta...

Nem ítélkeztem csak véleményt mondtam. Tényleg igazad van a körforgásról és a technológia fejlődéséről. És tényleg, nekem is nagyon nagy fless széjjelrobbantani házakat (de úgy, hogy utána dózert se kelljen hívni!:D).

De én még mindig makacsul ragaszkodom, ahhoz, hogy ezek inkább csak finomságok, az igazi ízt egy játékban mindig is az alapok adják meg. Ha ezek nincsenek rendesen lefektetve, akkor megette a fene az egészet és akkor lehet szép, meg lehet benne tuti jó fizika, meg ilyenek, uncsi lesz és kiábrándul az ember.

Néhány példa, ami így gyorsba eszembe jut. Dungeon SIege 1, 2. AZ első nagy kedvenc, teljes jó kis minimál gyakás. A második szebb, meg kifinomultabb, meg tök sok lehetőség van benne, aztán olyan lapos szegény, mint Hollandia.:(

Need for Speed sorozat. Az első Undergroundban volt minden, amit csak akartál, azt most tökre kiherélték az egészet. Igaz nem vagyok nagy autóversenyes, de a tény az tény. Lehet szebb a graf, meg reálisabbak a verdák, de hát ez van.

Vagy a Gothic sorozat. Egyre szebb, meg összetettebb, a hangulat meg folyamatosan romlik le, a harmadik rész bug botrányáról meg ne is beszéljünk.

Aztán, hogy vártuk a Doom3-at és mi lett belőle? Unreal 2?

Vagy bár nem annyira találó példa, de ott van az új és a régi Star Wars trilógia. Látványra odcsap az új, de a történetben, csak a harmadik az, amelyik megállja a helyét. És ehhez kettő rész kellett...

Igen, azt is el kell ismernem, hogy ma már szinte nem lehet újat nyújtani a játékosoknak, hiszen minden ötletet ellőttek már és a legtöbb fejlsztőcég a technológia fejlődésében keresi a kiutat az "újdonságok" felé. És ezzel semmi baj sincsen, hiszen a technika jó és a faszom se akarna jégveremben kaját tárolni hűtő helyett.
De, azért arról sosem kellene elfeledkezni, hogy ezek játékok, ahol a szórakozás, az élmény a lényeg. Ha fizikai techdemót akarok látni, akkor letöltök valami ingyenes flash applikációt, amiben kedvemre szórakozhatok ládákkal meg minden. Ha grafikai techdemot akarok látni, akkor arra ott vannak a demok (tanulhatnának a programozók a demo scener arcoktól, 64 kilobájtban egy világ, brrr). Ha meg játszani akarok akkor nekem játék kell. Igaz, legyen szép, meg minden, de az esszenciája maradjon meg játéknak és csak utólagosan legyen techdemó.

Szóval én is sírtam, amikor kijött az Oblivion mert tudtam, hogy nálam nem fog menni, azt mégsem haltam bele.:) Most meg szarrá kalandozhatom magam Cyrodillban.:) Néhány év múlva majd én is tolom a Crysist, meg a Bioshockot, aztán majd jókat röhögök azokon, akik lekvékegyezik majd az akkoriban megjelenő Crysis grafikai szintjét megütő játékokat. Hiába, furcsa állatfaj ez a játékos.:)

Koszta írta...

Amit most írtál, azzal teljesen 1etértek; egyre kevesebb fejlesztő törődik a kreativitáskodással, és vagy egy szép grafika vagy egy korszerű technológia vagy akár egy tökéletesen kidolgozott világ mögé rejtik azt, ami nincs: az újdonságot.

Pár kivétel:
- Az Nfs szériához, mint szakavatott tudok szólni (legalább annyit játszottam a különböző részekkel, mint Te rpg-t:). Egyre inkább lerágott csonttá vált a sorozat, viszont a Hot Pursuit 3 és az Underground újat tudott hozni az állóvízbe egykoron. Ezeknek korszerűbb párja a Most Wanted és a Carbon volt. H mégis miért toltam őket végig többször is..? Azért, m 1-2 újdonság mégis akadt a 'csiszolás' mellett is. A MW-ben talán annyira nem is (a rendőrök már voltak annó, de itt még agresszívebbek és több módon próbálnak megállítani), viszont a Carbon-ban a hegyről való leszlalomozás (mind a sima verseny, mind a drift, mind a követés-menekülés módjaival) mindenféleképp újdonság. És az autosculpt is az, amivel már tényleg teljesen egyedi autót varázsolhattál magadnak. Tény: 2 újdonságról beszélünk, de ezek elvitték a játékot a hátukon, mivel a többi (grafika, technológia stb.) már adott volt.
A Pro Street-ről inkább nem írok: 5 percig volt a Pc-men.
- A Myst kalandjáték, mely a sztorit folytatta 5 részen keresztül, folyamatosan elvarázsolt engem megújult, csodálatos világaival, még ha valóban újdonság nem is volt benne. Ezzel a játékkal játszani kell, h ez érthetővé váljék. Egy ÉLMÉNY-nyel lesz gazdagabb, aki kalandozni mer Myst-ben.
- A Prince of Persia is mindig megújult; 1x a herceg a skizofréniával, másszor magával a babiloni toronnyal kűzdött. Dark prince, Indy után a lánc-ugrálás, lovasszekér, harcrendszer...

Emellett pedig voltak játékok, amik semmi újat nem hoztak. De mégis játszottunk velük: Max Payne 2, Quake 2, Abe's Exoddus, No one lives forever 2, Silent Hill...

Összegezve mégis azt mondanám: nem akkora baj, ha egy játékban nincsen igazi új fícsör. Ha az előző rész minden jóját visszakapom, szebb grafikával/technológiával, netán egy jobb sztorival, akkor én már elégedett vagyok.
Mert azt Te is láthattad, h az újdonságok erőszakolása és a régi dolgok elvetése nem mindig jól sülnek el: Értsd UT 3...

Unknown írta...

Offkorsz, "járatlan utat a járatlanért", meg "ha nem romlott el, ne javítsd meg". Persze, én sem azt mondom, hogy gyökeres változtatásokat szeretnék a folyatásokba, hiszen, akkor az már nem is folytatás. (Lásd az új Splinter Cellek).

Csak ugye sok fejlesztőcég meg azt csinálja, hogy inkább kihagynak feature-öket a játékokból, hogy majd a folytatásokban ne kelljen annyit erőlködniük. Az EA games NFS sorozata vagy a sportjátékaik erre tökéletes példák.

Nincs is bajom igazság szerint a folytatásokkal, hiszen ha egyszer valami adott jó élményt, akkor miért ne élhetnám át azt ismét valami más kontextusban, újdonságokkal fűszerezve, finomítva a lefektetett alapokat?

És ha valami nagyon jó, akkor ott aztán tényleg nincsen szükség reformokra, csak csiszolásokra (Max Payne, UT, Oddworld, MDK, Baldur's Gate, Fallout, Sim City, stb..).

Csak ugye, amint fent említettem, hogy inkább kihagynak dolgokat, hogy később már zsebből tudják őket előhúzni... Azért ez mennyire gáz már?

Vagy az is amikor tökéletes átalakítják az előző részhez képest az eddig megszokott élményt és az ember össze vissza fanyalog, mert hiányolja a régi dolgokat, amik jók voltak, ellenben helyettük van jó grafika (szegény UT3:/)..

Szóval tényleg nem azt mondom, hogy görcsösen újat kell alkotni, sok zenész, filmes, vagy bármilyen alkotót is sokszor ebbe a hibába esik. A bevált dolgokat kell maximálisan tökéletesre csiszolni, aztán jöhet a mehet. Mint pl a Gears of Warnál.