2007. október 19., péntek

1. jelenet

'Ils' (Them)

Elsőre egy egyszerű horror-thriller-nek tűnt számomra. Túl sokat nem is vártam tőle, ráadásul pont a 'Ratatouille' (L'ecsó) után néztem, így egy újabb 'könnyed kikapcsolódásnak' szántam:). Hát, az biztos, h a film végén nem igazán tudtam hová nézni zavarodottságomban.
Már a bevezetés ("Igaz történet alapján") is gyanús volt. Tény, néha ez meg szokta téveszteni az egyszeri nézőt. Így ültem tovább nyugodtan, fülemben a fülhallgatóval, és figyeltem.
Az első 5-6 percben egy tipikus kezdést láthatunk (anya-lánya autóznak a sötétben; nekimennek egy fának, m az anya látott vmit az úton; anya kiszáll 'szerelni' - eltűnik; lány is kiszáll, keresi, visszaszáll, megtámadják, megölik őt is). Tipikus, de hatásos 5-6 perc, bár ekkor még nem sejtettem, h miről is van szó valójában.
Jönnek a főszereplők, vmivel több, mint 1 órában (a film nem hosszú, 1h:10m). A helyszín Bukarest. A női szereplő tanár, a férfi író. Párok, egy házban laknak. A nő hazatér a munkából, eltöltenek egy kellemes estét (finoman, ahogy a durvaság is kimaradt, úgy fölösleges szex-jelenetet sem tettek a filmbe-nagyon okosan), és lefekszenek aludni. Utána kezdődnek az érdekességek. Furcsa zajok, csörtetések, fények, a kocsi nem a helyén parkol..., és hirtelen felgyorsul minden. Betörnek a házba, a férfi megsérül a lábánál (ahogy sejteni lehet, ez lesz majdani vesztének fő oka), és a főhősök beszorulnak a ház egyik szobájába. A film itt tölt kb 30 percet, ami legfőképp arra jó, h beparáztasson. Ez nagyjából működik is. Aztán jön az erdős-rész és a csatornás élet-halál harc. Az viszont ott van a szeren. Ha az ember el is képzeli, h ez igazából vhogy így történhetett, hát.. És az i-re a pont, de nem a csattanó: kiderül, h a gyilkosok gyerekek..! 10-14 évesek.
A film legvégét szándékosan nem lövöm le, legyen elég annyi, h én ültem és csak ennyit tudtam hozzáfűzni: "H ilyen tényleg meg is történik..? Hihetetlen."
Mindenféleképp csak ajánlani tudom a filmet - bárkinek. Aki nem szereti a horror-thriller műfajt, m fél ilyen filmet nézni, annak azért érdemes mégis bátorságot vennie magán, m a film (amellett, h tényleg paráztat) mondanivalót is tartalmaz. És ez a mondanivaló az én értelmezésemben: nagyon figyelni kell saját gyerekeinkre, nehogy véletlenül rossz irányba kezdjük őket nevelni, emellett minél többet foglalkozzunk velük. Mert az biztos, h a filmben látott gyerekek állapotához nem csak a rossz környezet és az esetleges ferde előre-beállítódás tette hozzá a magáét..

Miután elkapták őket, a legfiatalabb gyerek ezt vallotta kihallgatásán: "Ők nem akartak velünk játszani..."

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

mondjuk az is biztos egy fordulat a filmben, hogy gyerekek, te meg most itt jól elrontod a meglepődésemet. meg sem nézem ezután. ;) meg amúgy sem. és tulajdonképpen mire is van ez a blog, elmesélni, hogy mit nem fogok megnézni, mert már úgyis tudom a sztorit...? erre van jobb megoldás is 30 másodpercben

Koszta írta...

Alapvetően a blog saját magamnak készül, téhát így azt lövök le, amit jónak vélek. Maximum nem kell fellátogatni és olvasni, ha zavar. Amúgy meg a főpoént nem lőttem le; az h gyerekek, kiderül a film közepénél. Másrészt, ha megnézel egy filmes magazint (úgy tűnik, nem igazán lapozgatod őket manapság), ott is leírják a fő-sztorit. Szval nem igazán értem a kifogásaidat, de lehet, h ez csak azért van, m régen beszéltünk..

Névtelen írta...

csak egy javaslat. szerintem ne írd le, mi a mondanivalója a filmnek. jobb magunknak felfedezni. én talán kevesebb részletet írnék le, pl. azt nem, hogy a 2 csaj meghal az elején, és hogy a gyerekek a gyilkosok. sajnos arra következtetek, hogy a saját gyerekeik. hagyj több izgalmat! egyébként meg tetszik a kezdeményezésed, jó dolog lehet így naplózni a filmeket. hasznos lehet később.

Névtelen írta...

aha, most látom.. ha tényleg csak magadnak írod, akkor mindegy. de akkor miért publikus?

Koszta írta...

Akit érdekelnek olyan filmek, amikről nem igazán hallott (és ez egy tipikusan olyan film, ami 'kicsit' elveszett az éterben), annak véleményem szerint támpont is lehet egy ilyen oldal - bár, mint írtam, 1általán nem ez a célom, csak leírom a gondolataimat. És akit érdekel, annak miért ne adjak esélyt arra, h kifejtse a véleményét?
Amúgy meg ugyanazt tudom mondani Neked is, mint Matyinak. Ha beleolvastok egy filmes magazinba, hasonló írást találtok.

Unknown írta...

Holá!

Matyika, bettike, pörögjetek már le a témáról. A blog az egy blog, elsődlegesen szól az írójának, másodlagosan nektek. Aki meg van olyan balga, hogy elolvas egy filmkritikát mielőtt megnézne egy filmet (előadást, könyvet, stb) az magára vessen.

Mondjuk jó nagy villogó neon felirattal esetleg jelezhetnéd koszta a SPOILER veszélyt, hogy tökéletesen egyértelmű legyen azoknak is, akik egyébként is elolvasták volna a film leírását és ebből következik, hogy tudták volna mi a sztájsz a végén.

Koszta írta...

Köszönöm a védést, András barátom!
Nekem csak annyi hozzáfűznivalóm lenne a dologhoz (és ezzel le is zárnám a vitát, mivel e blognak nem az a célja, h a létrehozását vitassák): nagyon sokan vannak, akik épp azért olvasnak el egy filmről megnézése előtt kritikát, m nem tudják eldönteni, h valóban érdemes-e időt/pénzt 'pazarolni' rá. Van a másik véglet, aki meg egy film megnézése után kiváncsi, h más (ismerős, sajtó...) mit gondol a moziról. És a harmadik, aki csak úgy fogyasztja a filmeket, semmi más nem érdekli.
Én az elején (0. jelenet) kifejtettem, h a blog miről szól. Tehát a kérdésem: az említett csoportok miért nem viselkednek úgy, ahogy kéne nekik..? Aki az első, elolvassa; aki a második, azonnal x-et nyom jobb oldalt, fent; aki a harmadik, az meg eldönti, h elolvassa-e vagy sem (és vállalja a következményeket).
Azt meg zárójelben teszem hozzá, h 'Roger Ebert: Száz híres film' című könyvében (mely a régi filmesek körében elismert remekmű) 4-5 oldalon teszi azt, amit én tettem talán 1-en. Szemét ember lehet ő is...