2007. december 10., hétfő

+

Gergő barátommal folytatott előző heti beszélgetésünk apropójából írok most, amit egy kicsit tovább is gondoltam. Arról váltottunk pár mondatot, h akinek nincsen Internet hozzáférése otthon (tény, egyre kevesebben vannak ilyen felhasználók, de azért bőven akadnak még), ha vesz egy számítógépes játékot manapság, milyen módon jut hozzá a frissiben megjenet javításokhoz, 'patch'-ekhez. Pontosabban, ha csak egy jót akar lövöldözni, kalandozni, miért kell tisztában lennie avval, h a friss tapaszok milyen játékmenetbeli vagy egyéb problémákat orvosolnak.

Ez egy elég komplex kérdés amúgy, ha az ember mélyebben is belegondol.
Először: régebben is megvoltak a patch-ek, amiket a játékok piacra kerülése utáni hetekben lehetett letölteni az Internet-ről. Patch-ek voltak, patch-ek vannak, patch-ek lesznek; h ilyen puritánul fejezzem ki a lényeget. A tapaszok tehát nem gonoszak, valóban hasznosak!
Másodszor: a társadalom/technológia rohamos akarata/fejlődése folytán egyre több és több emberhez jutott el az információs szupersztráda adta életérzés, mely lehetővé tette (és teszi mai nap is), h azonnal választ kaphassunk bármilyen kérdésünkre, bármilyen témakörben. 1xűen begépeljük a keresett szót a keresőbe és kész. Kell, vágyunk a minél több és több információra, amit most már otthonról, egy pohár kakaó mellett megkaphatunk, nem is olyan sok pénzért. Így van ez a patch-ekkel is: Rengeteg helyről, azonnal le lehet tölteni őket!
Harmadszor: saját érdekünk az, h bizonyos javítócsomagokkal tehessük jobbá, gyorsabbá, tökéletesebbé kedvenc Pc-s játékainkat. A tapaszok által jobb, kiforrottabb játékot kapunk!
Negyedszer: a játékok zöme már azonnali 'Update' lehetőséget is biztosít a telepítés után; emellett az 'updater' folyamatosan ellenőrzi is azt, h került-e fel a Net-re új tapasz. Amennyiben igen, egy gombnyomásra el is indíthatjuk a letöltést. A patch-update rendszer jó!

Ez így összességében rendben is van.

De akkor mi a bibi?
Nos, mint úgy általában minden helyzetben, az ember átesik a ló tulsó oldalára, ha vmi nagyon beindul. Így van ez a játékfejlesztőkkel is. Egyre gyorsabban, egyre hamarább kell kész lenni a játékokkal (a kiadók nyomására), h azonnal bele tudjanak kezdeni a következő projektbe, amit szintén rohamos ütemben kell tervezniük. Ez így jónak hangzik (a fejlesztőknek nem annyira:), hisz azt gondolná az ember, h így sokkal több játékkal tud játszani majd. Vmennyire ez így igaz is, de (és most nem mennék bele abba, h a minőség rovására is megy ez az egész) óhatatlan, h 1-1 játékban ennek következtében nem maradnak benn hibák, 'bug'-ok.
És itt jön a képbe az, ami már nemhogy megnevetteti a játékos-társadalmat, hanem fel is bosszantja: a több 100-megás patch-ek garmadája. Megjegyzendő, h ezek nem a játék megjelenése után 2-3 héttel válnak elérhetővé. Áááá. A játék piacra kerülése után másnap! És nem azért, m a játékosok több játékmenetbeli módosítást javasoltak a fórumokon, amiket a fejlesztők meghallgattak és belátták, h ez jobbá teszi éppenséggel a 'kicsinyüket'. Hanem azért, m olyan blődli problémák jönnek elő a játék alatt, mint:
- nem lehet feltelepíteni a játékot, m nem változtatható meg a Tallózásra kattintva a meghajtó típusa, ahol ténylegesen van annyi hely, amennyit kér a game (lásd: 'Fear - Perseus Mandate')
- bizonyos helyszíneken nem lehet továbbjutni, m beszorul az a karakter, amelyik éppen kinyitná nekünk az ajtót, vagy levinne a lifttel minket (lásd: 'Half-Life 2');
- a játék bizonyos pálya-szint elérése után 1xűen kidob az Asztalra (lásd: 'The Witcher');
- és még sorolhatnám a telepítési, grafikai, hangi, játékbeli hiányosságokat.

Régebben rendben volt az, h kiadtak egy patch-et. Azt mondta magában az ember, h oké, a sörétes puska sebzése gyengécske, a Rail-gun néha érthetetelnül keveset vesz le az ellenfél életéből telitalálatnál, a Rocket-jump túl sok életerőt 'emészt el', stb.. A 'Quake 3 Arena' tapaszai valóban javítottak a játékmeneten.
De az már egy kicsit sztem pofátlanság, h most már nemcsak jobbátévő-javításról, hanem szükséges javításról beszélünk. Ha nem szerzed be a patch-et, akkor nem tudsz az 5. pályán továbbmenni. Oszt annyi. Teljesen mind1, h letöltötted a játékot ingyen, vagy megvetted 10akárhányezer ft-ért boltban. Nem ettől függ.
És aki -, mint fent is írtam -, csak egy jót akar szórakozni Pc-n játékkal, annak miért kell mindevvel foglalkoznia?? A kérdés 1értelmű, az esetleges magyarázat már kevésbé..

Az meg örvendetes tény, h vannak játékosok, akik saját maguk kezdenek bele javítócsomag fejlesztésébe: tényleg, le a kalappal előttük (lásd: 'Gothic 3'). De vajon ezt miért is nekik kell csinálniuk?
És a végére még egy gondolat: elterjedőben van az, h a patch mellé pályákat, karaktereket, mod-okat adnak a drága fejlesztők (nem a külön letölthető addon-okra gondolok, hanem még mindig a patch-ekre). Ez is pozitív, de igazából miért is kell ez? Miért kell több 100 megával nagyobbnak lennie egy javításnak, amikor 13 mega is lehetne? 1értelmű persze a válasz. Töltsd le a 400 megát, és kapsz 3 új pályát és 2 új karaktert! Emellett persze, h háttérbe szorul az, h mi minden hiányosság kerül javításra a telepítés után. Ha az ember kap vmit, annak örülni szokott. És ha neheztelt előtte, az hamar elmúlik az újdonság varázsa által. "Milyen rendesek, a 3-ból az a 2 pálya nagyon ott van a szeren.." No, igen...

1 megjegyzés:

Unknown írta...

Az is vicces, hogy sok játék kézikönyvében van olyan kijelentés a fejlesztőktől, hogy semmiféle felelősséget nem vállalnak a termékük által előidézett változásokért, amik a számítógépedben bekövetkezhetnek. Eh...

Szóval így akkor képzeljük el azt, hogy megveszel egy kocsit, de mondjuk az Audi azt mondja, hogy semmiféle felelősséget nem vállal azért, ha mondjuk 64 km/ó felett felrobban alattad az autó. Vagy veszel egy hűtőt, de csak akkor hajlandó hűteni -5 fok alatt, ha letöltöd hozzá a patch-et. Vagy csak a ketchupöt hűti, de a szalonnát nem.

Nevetséges, hogy mit meg nem engednek maguknak ezek az úgynevezett programozók és kiadók.